Hvad betyder det at vedligeholde en hjemmeside?

Support og vedligeholdelse af hjemmesider er noget som vi hos Awave har lang erfaring med. Et langsigtet samarbejde er for os et obligatorisk mål. Hvis vi starter med det enkleste spørgsmål – hvad betyder vedligeholdelse for os? Vedligeholdelse er alt arbejde der sker efter lanceringen hvilket inkluderer både nyudvikling og sikring af kontinuerlig drift.
Ovenstående beskrivelse inkluderer relativt meget.
Nyudvikling i sig selv kommer normalt i to varianter, dels behovsbaseret fra kundens eget perspektiv og dels proaktiv fra vores egen side hvor den kan gælde for både forslag til nye funktioner og / eller nye udseende eller ideer vedrørende UX baseret på trends, statistikker og erfaring. At sikre kontinuerlig drift er præcis hvad det siger – at vi både på kort og lang sigt sikrer, at hjemmesiden er oppe og fungerer som den skal. Dette inkluderer blandt andet overvågning af sikkerhedsopdateringsbehov samt implementering af de samme, hurtige handlinger i tilfælde af afvisninger og rådgivning om alle former for spørgsmål vedrørende sikkerhed og drift. Vi opretholder også en kodebase der er korrekt opsat i henhold til vores ISO-standard med en historik over de ændringer der har sket, for at sikre både muligheden for at gå tilbage til en tidligere version og sporing af de ændringer der er foretaget.
For at hjælpe os med at levere den bedst mulige vedligeholdelse har vi nogle værktøjer til at sikre den bedst mulige måde.
For at være i stand til at kontrollere opdateringer til CMS og tilføjelser til disse har vi en egenudviklet portal hvor vi får alle ikke implementeret ud af disse anførte. Vi bruger også en tjeneste der konstant pinger sider og underretter os straks via både e-mail, sms og i Teams hvis en side skal reagere langsomt eller gå ned så vi kan reagere på det med det samme. Endelig har vi også vores sagsstyringssystem hvor alle individuelle opgaver er angivet som separate sager og giver et hurtigt og let overblik som både vi og kunden har adgang til over hvad vi har for noget åbent, hvad status er i hvert enkelt tilfælde og hvem arbejder med hvad.
Sammen med engagerede projektledere og fantastiske udviklere skaber dette et fremragende fundament at stå på for at sikre god vedligeholdelse på den absolut bedste måde. Vi formaliserer ofte denne opgave i en supportaftale hvor ting som aflysningstider, opgavens omfang og lignende også er formaliseret.
Er du interesseret i at tage din hjemmeside til det næste niveau og sikre kvaliteten – kontakt os!