Webtendenser 2021
I et tidligere blogindlæg talte vi om de designtendenser som vi tror vil være store i 2021. I dette indlæg vill vi tale om mere generelle webtendenser som vi ser vil vokse sig stærkere.

Mobile first
Noget, vi har set mere og mere er at brugen af mobilen øges og derefter også bruger mere og mere indhold via mobilen. Det betyder at der er stigende krav til at hjemmesider designes med en “Mobile first” tankegang, hvor hjemmesiden primært er beregnet til forbrug via mobilens format. Tendensen er steget så meget at Google giver hjemmesider en højere rating hvis hjemmesiden er designet efter “Mobile first” og derfor giver højere placeringer i søgemaskinen.
Page speed
Da folk bruger mere indhold via mobiltelefonen, hvor alt går hurtigere, er det vigtigt at hjemmesiden indlæses hurtigt. Dette kræver at hjemmesiden bruger så få elementer som muligt for at reducere downloadtiden. Ifølge data fra Kissometrics er tålmodigheden til at indlæse en hjemmeside til mobilbrugere blevet reduceret til 3 sekunders opladningstid inden de forlader. Hastigheden påvirker også din placering på Google siden 2017.
Flat design
En tendens der er steget på grund af de ovennævnte tendenser er “Flat design”, spørgsmålet er hvorfor? Som vi nævnte tidligere bruger folk mobilen mere og mere og at hastigheden for hjemmesiden at indlæse bliver stadig vigtigere, så det kræver et mere minimalistisk og fladt design der ikke indeholder så mange elementer, billeder og animationer der tager tid til at indlæse og passer ikke i mobilformatet. Det stiller flere og flere krav til enkle og klare meddelelser der kan tages hurtigt og giver hjemmesiden en hurtig effekt.
Dette kan give følgende fordele:
- Hurtig og tydelig besked
- Hurtigere at indlæse siden på grund af færre elementer
- Søgemaskiner foretrækker tekst frem for elementer såsom billeder og animationer
- Besøgende har tendens til at blive længere på siden
Dark mode
Operativsystemer og applikationer tilpasses i stigende grad til at blive vist i “mørk tilstand” og dette spor vil vi også påvirke webdesign i fremtiden. Noget der kan give fordele som:
- Øget synlighed af indholdet
- Et elegant design
- Øget kontrast
- Vær beroligende for øjet