SEO-værktøjer der er gode at have

Det er en rigtig jungle derude når det kommer til søgemaskineoptimering og alle værktøjerne. Vi bruger normalt flere forskellige værktøjer i vores løbende arbejde. I dag lister vi nogle nyttige værktøjer som vi hos Awave bruger i vores arbejde. Først nogle rimelige værktøjer og derefter gennemgå nogle nyttige gratis værktøjer.

SEO – værktøjer til en overkommelig pris

SEMrush

SEMrush er et af de mest populære SEO-værktøjer på markedet. De månedlige omkostninger for det laveste niveau er $ 119. Værktøjet bruges til at analysere flere aspekter af SEO med alle søgeordsdata baseret på Google som søgemaskine. SEMrushs største styrke er at du let kan analysere konkurrenternes tilstedeværelse i den organiske søgning og derefter analysere deres mangler og gøre det bedre.

Hvad kan du gøre med SEMrush:

  • Se organisk trafik
  • Find nye søgeord
  • Se søgemængder
  • Analyser konkurrenternes organiske tilstedeværelse
  • Analyser et domænes linkprofil

SEMrush har mange enkle funktioner der gør det let for en ny bruger at analysere nyttige data. En funktion vi normalt bruger er “Keyword Gap”. Med det kan du sætte dit domæne op mod en eller flere konkurrenter og se hvilke søgeord du konkurrerer med dine konkurrenter i SERP. Dette er en god måde at få et overblik over hvilke søgeord der kræver mere optimering.

I det hele taget er SEMrush naturligvis dyrt for en lille virksomhed, der leder efter en løsning til sin søgemaskineoptimering. Men alt er relativt. Hvis du vil have et godt værktøj og har tid til at udføre forbedringerne så anbefaler vi det.

Ahrefs

Et overkommeligt værktøj til $ 99 om måneden. Mange i branchen vælger at bruge enten Ahrefs eller SEMrush, da begge værktøjer er baseret på den samme funktionalitet. Du søger efter søgeord, analyserer domæners organiske placeringer og tjekker linkprofilen. Der er dog nogle forskelle der er vigtige at nævne når det kommer til Ahrefs. I modsætning til SEMrush kan du også se organisk trafik for andre søgemaskiner. Blandt andre Bing, Youtube og Amazon.

Ahrefs har også en bedre grænseflade når du vil analysere et domænes linkprofil. Gennem “Batch analysis” kan du udfylde flere domæner og få en idé om hvor meget backlinks dit domæne har mod dine konkurrenter.

Hvis du blot vil differentiere Ahrefs fra SEMrush bruger vi Ahrefs til linkstrategi og analyse mens SEMrush er den mest optimale til at analysere søgeord og konkurrenters organiske tilstedeværelse.

Gratis SEO -værktøjer

Selvom vi på det kraftigste anbefaler at du anskaffer enten SEMrush eller Ahrefs er der selvfølgelig mange nyttige værktøjer der er gratis!

Google Search Console

Google genererer enorme mængder reklame. Det betyder at de sjældent giver klare anbefalinger fra dem om hvordan du kan optimere til at blive vist bedre organisk på Google. En lille undtagelse hertil er deres eget værktøj Google Search Console.

Her får du mulighed for at analysere værdifuld information.

Du finder dette i Google Search Console:

  • Organisk trafik til din hjemmeside
  • Søgeord
  • CTR
  • Sikkerhedsproblemer og andre sanktioner som Google kan pålægge din hjemmeside

Det er også via Google Search Console at du uploader webadressen til dit sitemap.

Screaming Frog

Som meget andet er Screaming Frog tilgængelig som en betalt version og også gratis til mindre hjemmesider. Den gratis version giver dig mulighed for at spinne op til 500 webadresser på et domæne.

Screaming Frogs store brug kommer til On Page SEO, hvor du kan se status for titler, overskrifter, metabeskrivelser, URL -strukturer, dubleret indhold, canonicals. Listen er enorm med alt hvad Screaming Frog kan hjælpe dig med. Værktøjet gør det let for dig at få et overblik over hvilke problemer din hjemmeside som helhed har når det kommer til indhold.

Det er almindeligt at se at en hjemmeside har arbejdet med SEO men måske har savnet en bestemt del, f.eks. Alt -tekster på dets billeder. Dette er noget der bliver meget tydeligt når du spinder en hjemmeside i værktøjet.

Dubleret indhold er noget vi ofte ser gennem Screaming Frog. Kopier titler eller overskrifter hvilket gør det svært for Google at fortolke hvilken landingsside der faktisk kommunikerer det søgeord du prøver at rangere på.

Screaming Frog er et værktøj du sjældent arbejder på kontinuerligt men snarere får en første indikation af hvad der skal ændres på en hjemmeside. Det er derfor et rimeligt prisniveau med sine $ 183 årligt. Værktøjet har et enormt potentiale til at gøre din hjemmeside meget mere SEO -venligt og får derfor min stærke anbefaling.

Google PageSpeed ​​Insights

Google er gået over og arbejder nu med “mobile first” når det kommer til organisk placering. Det betyder at mobilvenlighed altid er en prioritet når Googles algoritme drejer din hjemmeside og angiver din organiske placering. En stor del af mobilvenligheden er opladningstiden. Hvis din hjemmeside har en meget dårlig opladningstid til mobil vil det også påvirke den organiske placering i overensstemmelse hermed.

PageSpeed ​​Insights er et webbaseret værktøj der giver dig mulighed for at komme ind på domænet og få hurtig feedback på hvad der kan ændres for at øge hjemmesidens hastighed. Billedformater, billedstørrelser, ubrugt kode eller et hvilket som helst javascript er almindelige punkter der kan forbedres. Et enkelt værktøj til at få et hurtigt indblik i mulige enkle løsninger og forbedringer.

Keywords Everywhere Chrome Extension

Chrome har mange nyttige udvidelser til sin browser. Et SEO -værktøj, jeg kan lide at bruge er Keywords Everywhere. Den følger dig mens du googler rundt og hjælper dig med at finde relaterede søgeord, long tail samt angiver vanskelighedsgraden ved at rangere på søgeordet.

Mest bemærkelsesværdig er den long hail funktion. Hvis du søger efter et søgeord som f.eks. “Webbureau” vil der blive anmodet om at finde søgeord med long hail, f.eks. “Webbureau i København”. Så får du en liste med masser af nyttige søgeord omkring webbureau som andre søger efter. Det er en god inspiration når du udfylder indhold og hvis du vil bygge en FAQ til din hjemmeside.

Kontakt os når du har brug for hjælp til din SEO!