Canonical URL – Sådan bruger du dem

Når du først kommer forbi de grundlæggende funktioner på en hjemmeside er det tid till att tænke – Hvad skal jeg gøre nu for at fortsætte arbejdet med min søgemaskineoptimering? I dette indlæg gennemgår vi en teknisk anbefaling. Rel = “canonical”, hvornår og hvorfor du bruger det til at søgemaskineoptimere din hjemmeside.
Hvad er en canonical URL?
En canonical URL er den tekniske løsning der bruges når en hjemmeside har meget lignende eller duplikeret indhold på flere forskellige websider. Det canonical tag, eller rel “canonical”, som er HTML-elementet i koden, bruges til at vise Google hvilken af websiderne der er den “vigtigste”. Lad os tage et eksempel med en hjemmeside der sælger sko. I kategorien omkring deres damesko kan du sortere efter farver. Dette skaber forskellige hjemmesider der gør det problematisk da de samme typer sko kan findes både gennem forskellige farvevalg men også på hovedsiden omkring damesko:
- www.example.com/damesko?farve=gul
- www.example.com/damesko?farve=hvid
- www.example.com/damesko
Løsningen på dette er at bruge en canonical URL som så fortæller Google hvilken webside der er originalen. På denne måde risikerer du ikke at blive straffet for duplicate content og kan derfor undgå at miste organiske placeringer.
Forskellen mellem canonical URL og 301-omdirigering?
Der er mange ligheder mellem en canonical URL og 301-omdirigering, men der er naturligvis mange forskelle, og det er vigtigt at vide hvornår man skal bruge hver. En canonical URL er en måde at vise Google hvilken af websiderne du foretrækker at blive fortolket af Google som det rigtige indhold. Google kan dog lave sin egen vurdering af hvad de anser for at være originalen, på trods af et canonical tag.
En 301a, også kaldet en omdirigering, er i stedet et direktiv der viser flytningen af en webside til en anden permanent. Det betyder at du som besøgende ikke kan nå den forrige side men du bliver i stedet automatisk overført til den nye. Når det kommer til en canonical URL bliver du som besøgende aldrig påvirket, det er bare noget der sker i kode.
Hvornår skal du bruge 301-omdirigeringer:
- Produkter i en e-handel der ikke længere er på lager.
- Når en side ændrer URL og den forrige side ikke længere vises.
- Forældede sider du ikke længere ønsker at se.
Hvornår skal man bruge canonical URL?
- Når der er dublerede websider hvor du ønsker at den besøgende skal have adgang til begge.
- Når der er URL-parametre der skaber duplikeret indhold.
- For websider der ikke er duplikeret bør du stadig bruge selvrefererende canonical tags.
Vi håber at denne artikel gav dig et bedre indblik i hvordan du bruger canonicals og 301-omdirigeringer.
For flere spørgsmål herom er du altid velkommen til at kontakte os på Awave!